RESUMO / ABSTRACT
Abstract
Resumo
Esta dissertação tem como objectivo principal procurar contribuir para a discussão em torno das valências das ferramentas da Qualidade aplicadas ao campo museal. O seu enfoque particular desenvolve-se ao nível dos serviços educativos, procurando avaliar os seus processos e resultados.
Partindo da premissa de que os museus que aplicam os princípios da Qualidade nas suas práticas museais estão mais aptos a inspirarem e apoiarem as necessidades de aprendizagem dos seus utilizadores, esta dissertação defenderá as instituições museológicas enquanto organizações de conhecimento, sendo a aprendizagem o âmago da sua acção.
A sua questão orientadora centra-se em torno da pertinência da aplicação da ferramenta de auto-avaliação Inspiring Learning for All em museus portugueses.
Palavras-chave: Museus; Aprendizagem; Qualidade; Auto-avaliação.
Abstract
The main goal of the present dissertation is to contribute into the discussion regarding the possibilities of the Quality tools when applied to the museum field. Its specific approach will concern the museum’s educational services, in order to assess its processes and results.
Since it’s our perception that the museums which applies the principles of Quality in their praxis are better equipped to inspire and support the learning needs of its users, this dissertation will defend the nature of the museums as Knowledge-based institutions, in which learning is at the core of its action.
The main question revolves around the pertinence of the application in Portuguese museums of the self-assessment tool provided by the model Inspiring Learning for All.
Key words: Museums; Learning; Quality; Self-assessment
Downloads
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under aCreative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.