Introductory Note to the Special Issue: Citizenship education, European identities and Young People on the Margins
Resumo
Citizenship Education is a relatively new area in the curriculum of most European states in its current manifestations, and has been mired in controversies about its purpose, its implementation, and procedures. Earlier, more ideological materialisations were largely in the communist bloc, or the autocracies of Spain, Portugal and Greece. The Federal Republic of Germany (FDR) was a notable exception from 1952 to 1990.
The current interations of Citizenship Education, from the early 1990s, have been accompanied in many states by debates about the nature of citizenship itself, and how citizenship can be acquired, particularly by means other than by birthplace or parentage (Ross, 2024). Europe, the metropolitan power for a set of empires that encompassed much of the globe, had become a destination for many migrants from these former colonies in the previous 70 or so years, and the consequences of this process continue to be contentious in many European states, perhaps particularly for older generations of citizens. Educational policies have been developed in diverse ways, from specifically mandated subjects to cross-curricular approaches (Freires et al., 2024).
Downloads
Direitos de Autor (c) 2025 Thiago Freires, Liliana Jacott, Alistair Ross

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Os autores e as autoras conservam os direitos de autor, sem quaisquer honorários, e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons CC-BY - Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite que outros compartilhem (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e adaptem (remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial), com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RLE;
- Os autores e autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: depositar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial na RLE;
- Os autores e autoras têm permissão e são estimulado/as a publicar e distribuir o seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).





