Clarificação conceptual da Corregulação da Aprendizagem: Uma Revisão Integrativa

Resumo

Há uma falta de clarificação conceitual sobre a Corregulação da aprendizagem (CRA) e o uso de vários conceitos (e.g. regulação sócio partilhada, aprendizagem colaborativa e aprendizagem compartilhada) para se referir à CRA embora as concepções sejam diferentes. Realizou-se uma revisão integrativa de natureza predominantemente qualitativa e de caráter teórico exploratório, com objetivo de caracterizar a CRA oferecendo uma compreensão e clareza conceitual. Foram analisados 56 artigos que abordam explicitamente o conceito da CRA e as características da CRA foram agrupadas de acordo com a sua resposta para três questões norteadoras: O que é a CRA?; Como a CRA é utilizada?; e Por que a CRA é utilizada? Uma análise de conteúdo qualitativa revelou 42 características da CRA. Testes de significância estatística foram considerados e evidenciaram as 9 mais relevantes. Este estudo contribui para a clarificação conceptual da CRA, apontando diretrizes que podem orientar práticas pedagógicas e, em última instância, promover a autorregulação da aprendizagem.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografias Autor

Fernanda Cristina Ribeiro Faria, Universidade de Aveiro CIDTFF (Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores)

Ph.D. student in Education at the University of Aveiro. Holds a Master's degree in Education from the São Paulo State University "Júlio Mesquita," Presidente Prudente campus. Completed an MBA in School Management from ESALQ - USP. Specialized in Assessment of Teaching and Learning at the University of Western São Paulo. Currently working as a Project Manager at an Edtech company. Currently researching the theme of formative assessment, specifically self-regulation and co-regulation of learning.

Daniela Cristina Pedrosa, Instituto Politécnico de Santarém CIDTFF (Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores); INESC TEC (Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Tecnologia e Ciência) e CIEQV (Centro de Investigação Em Qualidade de Vida)

 

 
Betina da Silva Lopes, Universidade de Aveiro CIDTFF (Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores)

Assistant Teacher at the Department of Education and Psychology from University of Aveiro since 02/2023. Diretor of the master course in teaching biology and geology ate basic and secondary education ministred at the university of aveiro (Portugal).

Finished her Bachelor Degree in Biology & Geology Teaching in 2004 (university of Coimbra). Received the 'Avelar Brotero Award' (student with best graduation in the corresponding school year. Final Classification 17,4 out of 20).
Concluded her Master in Science Education and Communication in 2007, University of Aveiro (Dissertation: Renewable energies in Portugal: contributions for its dissemination in school contexts).
Finished her PhD in Education in november 2013, University of Aveiro (Thesis: Preferential Teaching Approaches and Questioning Approaches in Higher Education).

Secondary Teacher in Natural Sciences, Biology and Geology from 2004 to 2011, 2013 (7th to 12 th grade).
Collaborated in Teacher Training Programs within international cooperation contexts: East timorese Biology Teachers (2011); Angolan Science Teachers (2018; 2019).

Started a Post Doctoral Research in Sept 2015. Title: "Science Education in the context of International Cooperation for Development: recommendations sustained in research."

Member of the editorial Board of the Mauritius Institute of Education Journal of Education (MIE) since 2018 https://portal.mie.ac.mu/mie-journal-of-education/

Author/Co-author of 5 books, 10 book chapters, 16 articles, 32 International Conference papers, 8 Portuguese/Iberian Conference papers, 1 Didatical CD-Rom, 1 scientific panel exposed in a Portuguese Museum (Mira); 2 Technical Consulting Reports related to Education/Teacher Training in the context of International Cooperation (Angola, São Tomé and Príncipe); 3 Technical Consulting Reports on Portuguese Teacher Training.

Publicado
2025-04-23