A presença de sujeitos culturais negros no contexto do ensino superior e a afirmação de suas identidades
Abstract
O texto é resultado da pesquisa docente vinculadaao Programa de Pós-Graduação - Mestrado em
Educação, da Universidade Católica Dom Bosco,
"A afirmação da identidade negra pelo acesso à
universidade: o projeto Negraeva", financiada pela
FUNDECT/MS e tem como objetivo problematizar
a produção de identidades culturais negras por
meio do currículo que circula no Ensino Superior.
A compreensão de currículo é inspirada nas teorias
pós-críticas, sendo visto como campo de luta
e contestação, campo que produz identidades e
diferenças no território da cultura. É um campo de
disputa, onde algumas identidades são legitimadas, outras não.
Palavras-chave:Cultura; identidade; currículo; negro.
Downloads
-
Authors retain copyright of their work, without any payment, and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially), provided that proper credit is given to the author(s) and the initial publication in RLE is acknowledged.
-
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it as a book chapter), provided that authorship and initial publication in RLE are acknowledged.
-
Authors are allowed and encouraged to post and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites), as this can increase the visibility and citation of the published work (see The Open Access Effect).





