A formação de professores e o livro didático: avaliação e controle dos saberes escolares
Abstract
Este trabalho pretende enfocar o contextohistórico-cultural que justifica o destaque que o
livro didático recebe hoje nas instituições escolares
do Brasil. Com esse objetivo apresentamos,
inicialmente, um breve panorama dos processos
de formação de professores que marcaram e
marcam a história educacional deste país, pois é
nossa convicção de que a crescente produção de
livro didático no Brasil associa-se com a formação
de educadores no âmbito da formação inicial e
continuada. Na segunda parte, apresentamos um
panorama histórico, expondo uma experiência
estatal de avaliação de livros didáticos produzidos
no país, mobilizados pelo objetivo de demonstrar
em que medida esse processo avaliativo contribui
para o aprimoramento da qualidade de ensino
oferecido às camadas populares.
Palavras-chave: Formação do professor; Texto escolar; Política
Educacional.
Downloads
-
Authors retain copyright of their work, without any payment, and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially), provided that proper credit is given to the author(s) and the initial publication in RLE is acknowledged.
-
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it as a book chapter), provided that authorship and initial publication in RLE are acknowledged.
-
Authors are allowed and encouraged to post and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites), as this can increase the visibility and citation of the published work (see The Open Access Effect).





