Fostering critical thinking through peer review between cooperative learning groups

  • Helena Silva Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)
  • José Lopes Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Caroline Dominguez Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Rita Payan-Carreira universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)
  • Eva Morais Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
  • Maria Manuel Nascimento Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Resumo

Educational policies keep stressing the importance of critical thinking skills for promotion of academic success in Higher Education, to facilitate transition into the labour market and to foster livelong learning. Curricula in Higher Education Institutions gradually meet this necessity, integrating strategies foreseeing the development of critical thought in students. However, at this level, we still commonly found teaching and learning strategies emphasizing a more or less passive knowledge transfer, focusing on the student’s ability to memorize in- formation. Peer review and feedback, allied to cooperative work, are important components of active learning and development of critical thinking skills pro- cess. It is therefore important to understand the role and influence of feedback provision in peer review activities between cooperative groups. This study analyses the perceptions and attitudes of 27 students in two Masters Courses on the feedback given in peer review activities (between groups), based on their responses to a survey. Results showed, among other aspects, that collaborative work and feedback exchange between groups fostered the contact with different perspectives towards the same situation, and that its critical analysis allowed the students to enhance different skills, the most referred one being the critical thinking.

Keywords: critical thinking; cooperative learning; peer review.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografias Autor

Helena Silva, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Professora associada na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Educação e Psicologia CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, Portugal


José Lopes, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Professor associado na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Educação e Psicologia CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, Portugal Email: jlopes@utad.pt

Caroline Dominguez, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Professora auxiliar na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciência e Tecnologia, Departamento de Engenharias LabDCT/CIDTFF - Laboratório de Didática de Ciências e Tecnologia / Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal Email: carold@utad.pt

Rita Payan-Carreira, universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Professora auxiliar com agregação na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciências Agrárias e Veterinárias, Departamento de Zootecnia CECAV - Centro de Ciência Animal e Veterinária, Universidade de Trás-os- Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal Email: ritapay@utad.pt

Eva Morais, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro

Professora auxiliar na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciência e Tecnologia, Departamento de Matemática CEMAPRE - Centro de Matemática Aplicada à Previsão e Decisão Económica, Instituto Superior de Economia e Gestão, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal Email: emorais@utad.pt

Maria Manuel Nascimento, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD)

Professora auxiliar na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, Portugal, www.utad.pt Escola de Ciência e Tecnologia, Departamento de Matemática, LabDCT/CIDTFF - Laboratório de Didática de Ciências e Tecnologia / Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal

Publicado
2016-07-01