O impacto do Português brasileiro veiculado na internet para a educação básica portuguesa
Abstract
O artigo analisa uma situação de aula em umaclasse de 4º ano de uma escola em Lisboa - Portugal,
em que a professora apresenta aos alunos
um texto informativo sobre o corpo humano,
gerado por um internauta brasileiro, encontrado
na enciclopédia livre Wikipédia. São analisadas as
ações da professora de verter o texto para a ortografia
portuguesa e seus comentários a respeito.
Para contextualizar o episódio, o artigo apresenta
comentários sobre o acordo ortográfico da língua
portuguesa, a reação pública a respeito e o impacto
da introdução da internet como fonte de pesquisa
para alunos portugueses. Os resultados indicam a
preocupação da professora portuguesa em expor
seus alunos à ortografia do português do Brasil,
via internet.
Palavras-chave: português do Brasil, português de Portugal, acordo ortográfico.
Downloads
-
Authors retain copyright of their work, without any payment, and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially), provided that proper credit is given to the author(s) and the initial publication in RLE is acknowledged.
-
Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., depositing it in an institutional repository or publishing it as a book chapter), provided that authorship and initial publication in RLE are acknowledged.
-
Authors are allowed and encouraged to post and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal websites), as this can increase the visibility and citation of the published work (see The Open Access Effect).





